Thursday, March 10, 2011

PELUANG...(monolog dalaman)



adakah peluang itu datang berkali-kali?...tanpa kita sedari kita menolak peluang tersebut..adakah kita akan mendapat peluang yang lain di masa hadapan nanti?

dan adakah peluang di masa hadapan itu lebih baik dari peluang yang ada ini? atau sebaliknya? Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui setiap apa yang bakal terjadi...

tetapi andai terlepas peluang ini....adakah datang peluang yang lebih baik lagi?
atau tidak? kalau iya Alhamdulilah...kalau tidak? ruginya...

adakah kita perlu menghargai setiap peluang yang ada di depan mata kita?
(benda dah ada depan mata sapu je la...rugi nanti kalau terlepas)

tetapi kita manusia nih mengimpikan peluang yang lebih baik dari yang sekarang...
(nampak sangat tidak bersyukurnya)

maka bersyukur kerana Allah masih memberikan peluang pada kita....

kadang-kadang apa yang kita harapkan tidak kesampaian..kerana Allah tahu yang terbaik.Dia pasti menyediakan yang terbaik pada hambaNya...

kadang-kadang..apa yang terbaik bagi kita...tidak semestinya yang baik pada Allah..kadang-kadang.. apa yang buruk bagi kita...sebenarnya itulah yang paling terbaik buat kita InsyaAllah..ada hikmah dan rezeki di sebalik semua itu...

Betapa percaturan Allah itu sangat-sangat hebat...tanda kuasaNya yang tiada tandingan...

tapi...hati ini masih ragu-ragu....(iman tak kuat lah tu..cepat sangat sangsinya)
Astaghfirullah...tak boleh nih!!
itu la syaitan laknatullah yang suka membolak-balikkan hati manusia ni..(termasuk diri saya)....(nampak sangat saya lemah) tak leh! saya xle kalah dengan hasutan syaitan.....

tapi........no! tiada tapi-tapi lagi...harus tetap pendirian..........

terimalah apa saja yang berada di hadapan kita kalau itu boleh membawa kebaikan dalam hidup....yang penting adalah hati!!.... tidak kisahlah apa-apa peluang baik dan buruk yang datang.....yang penting adalah pembawakan hati kita.....bila niat kita itu ikhlas..maka jadi baiklah..kalau tidak..maka sebaliknya...

tapi..............(la..ada lagi) saya minat kearah itu.....
minat kan boleh dipupuk..macam cinta...kalau tak kenal maka tak cinta...
kadang-kadang..minat juga tidak cukup.....
jadi manusia ni kena bersyukur.........
tapi kita nak yang terbaik....(mana kamu tahu peluang selepas ini terbaik untuk kamu??!!)
pucuk pangkal......bersyukur jadi manusia... yang lain mengimpikannya tapi tak dapat..yang kamu ini senang-senang je dapat tawaran tersebut..nak tolak lagi? memang manusia tak bersyukur tol!
tapi......(ape lagi nih?!)

takutla..........(Allah Maha Memberi Rezeki..pandailah Dia wat kerja Dia...)
masih tak yakin lagi ker?
hurm...entah....(nampak sangat ragu-ragunya)
dah..dah......dengar...peluang tidak akan datang selalu....dah dapat ni..hargai betul-betul....

yang penting..bersyukur atas segala apa yang telah dikurniakan oleh Allah...Allah tidak akan mensia-siakan hambaNya yang bergantung padaNya....Allah Maha Pengasih dan Penyayang..Dia sentiasa bersama kita..tanpa kita sedari...Dia tahu apa yang Dia buat..Dia tahu apa yang terjadi 2-3 tahun yang akan datang...Dia tahu apa yang berada di dalam hati kita...Dia terlalu kasih pada kita..tidak kisah memberi rezeki walaupun kita berpaling padaNya......(teruknya kita ini)..

so..nak tapi-tapi lagi???
Saya redha...saya mohon moga Allah redhakan hati saya atas segala apa yang berlaku..
saya akan cuba untuk redha......atas apa yang terjadi...Allah sayang saya..sebab tu Dia bagi banyak sangat cubaan dan dugaan pada saya......saya yakin..Allah sudah mengaturkan perjalanan hidup saya sejak di luh mahfuz lagi....

saya punya impian....saya mencari keredhaan Allah.... semoga atas apa yang telah ditetapkan ini mendapat redha dari Allah....

tak apalah...mungkin ini yang terbaik bagi saya...

dan bila mana hati ini menjadi ragu-ragu....dalam pilihan..maka istikharahlah...

p/s:teman-teman..doakan saya yer

No comments:

Post a Comment