Tuesday, December 18, 2012

~Melawat Kesayangan~

Bismillahirahmanirahim,
Assalamualaikum WBT

hati ini teringin nak terimbau kenangan manis saat walaupun sekarang ini agak kritikal dengan pelbagai dugaan khususnya dalam pelajaran. banyak lagi assignment yang minta ditaip, banyak lagi buku yang minta di baca. namun ia tidak sedikit pun menganggu mood ku yang tiba-tiba terfikirkan kenangan manis masa lalu.

pada Ramadhan yang dulu, aku si dia dan dayah, pergi ke SMS Kepala Batas untuk bertemu dengan kesayanganku yang lebih kurang 1 tahun tidak jumpa. terakhir ku berjumpanya semasa dia dalam tingkatan 3.

lama juga plan benda ini, dan akhirnya berjaya juga, kereta viva kecil ini sampai betul-betul di hadapan aspuri nya dan menunggu kesayanganku ini,taufik dan dayah masing-masing menunggu kedatangan adik ini.. kesayanganku ini bernama husna..pelajar tingkatan 4.. 

bila nampak je dia, ku terus berdakapan dengan nya. selama ni kami hanya berhubung melalui internet, dan telefon sahaja.taufik dan dayah hanya mampu melihat jejak kasih kami dan tersenyum

husna ni pemalu, nasib ada dayah, tu yang dia mula selesa dengan dayah, taufik pula masuk jarum, masa tu husna selsema,batuk, takde suara, nak cakap pun perlahan ja.alolololo.....

satu kepala batas juga kami berjalan..dari satu kedai sampai ke satu kedai, dari satu masjid, sampai ke bazar..memang best. beli hidangan untuk berbuka.

tapi masa tu kami bermain dengan masa, sepatutnya kena hantar husna dalam jam 6 ptg, tapi masa tu da lewat kami sampai ke aspuri husna jam 6.25 petang. kami bertiga berjalan-jalan kaki menghantar husna ke aspuri nya memandangkan kami lewat jadi kete viva kecik tu tak bole masuk lagi ke perkarangan asrama.

jadi husna pun membawa kami jalan-jalan melawat sekitar sekolahnya, mengenang PPP1 program di sekolah nya ketika dulu, segala memori bagaikan terlayar di dalam kepalaku..dan bayangan dia tiba-tiba hadir, sebak bila mengenangkan dia, dia telah lama pergi terus tinggalkanku tanpa khabar berita, hurm..

tapi hakikatnya aku masih ada taufik, dia lah racun, dia juga penawar, ade husna yang mendokong dan menyokong. biarlah, yang lepas, biarkan berlalu...

saat perpisahan yang tak boleh nak aku hadapi, ia sakit, sangat-sangat sakit, pertemuan yang singkat membawa pada penyatuan hati. husna di tinggalkan dengan beribu-ribu kata semangat dan perangsang, agar satu hari nanti husna berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

ku melihat langkah husna amak berat untuk balik ke aspurinya. dia masih ingin terus bersama kami, taufik tak habis-habis dengan humour nya. dayah tak lekang dengan kata semangat kat hikmah, dan tidak lupa ku juga kata-kata harapan agar ukhuwah kita berpanjangan.

dia menghantar kami ke pintu utama, walaupun separuh jalan tapi amat bermakna bagiku, dia asyik bersamaku, ku lihat air matanya jatuh. ku lihat dia masih tidak mampu berpisah denganku, dia ingin sentiasa denganku, ku lihat dia enggan melepaskan ku pergi. aku lihat air matanya terus-terusan jatuh. aku dilanda perasaan sebak dengan melihat air matanya itu, perpisahan tetap terjadi, taufik dan dayah main peranan, masing-masing pergi jauh untuk memberi peluang pada kami bersama di saat-saat akhir. 

di dalam sendu yang berpadu, ku gagahkan juga perpisahan ini, yang bertemu pasti akan berpisah. husna seakan faham dan cuba melepaskanku pergi.namun air mata nya tetap jatuh. harapan kami tetap ada, iaitu ingin ketemu lagi.andai tidak di dunia, di akhirat nanti pasti..

gengaman tangan kami terlerai, pelukan kami juga terlepas, saatnya sudah tiba, nak tak nak perpisahan harus terjadi..dengan berat kaki aku melangkah meninggalkan dia dan menuju ke arah taufik dan dayah yang setia menungguku, sambil berjalan aku menoleh, husna setia memerhatikan kami berjalan terus ke pintu pagar sekolah. melihat kami telah hilang di pandangan, husna terus membawa diri ke aspuri dengan semangat dan azam yang baru... <3 b="b">

Kesayanganku Husna

dari kiri Husna, dila, dayah

husna dan Abg Taufik

Nice kan?

P/s: bila rindu, terkenangmu sayang, terasa sayu, syahdu nya jiwaku, bila malam..makin kelam, jauh terbang diriku melayang...

*andai Husna baca entry ni, ketahuilah betapa kakak sayangkan kamu dik, bila mana jalinan kita sudah bertaut, hanya Allah sahaja yg mampu memisahkan..
Ukhuwahfillah abadan abada

una jaga diri di kejauhan sana ya.... miss you dik..

~UnTuk Dia~


Bila mana diri ini sedih dan pilu,
kau hadir memberi sejuta rahmat,
membawaku kembali ke pangkuanNya,
Dengan Lawak Jenakamu,
Cukup Buat ku tersenyum dan ketawa.

Dengan kata-kata hikmahmu,
Cukup buat ku rasa bahagia,
Gelak tawa kita seakan tidak hilang.

Penat lelahmu dengan aktiviti harian,
Tidak cukup itu dengan melayan karenahku,
Kadang-kadang hati ini rasa serba salah,
Kerana mengganggu kehidupanmu,
Tapi, kau tetap cuba untuk menceriakan hariku.

Wahai naqibku, andai bisa ku menjadi naqibahmu,
Saat impian menjadi satu,
Sama berkongsi tentang keajaiban PenciptaNya,
Dan kita sama mengejar mencari keredhaanNya,
Demi mencapai matlamat yang satu,
Iaitu, Cinta kepada Allah.




~Penawar Rindu~


P/S: Bukan siapa-siapa, hanya makhluk Allah yang sama-sama mencari keredhaan Nya. 

Ya Allah, Engkau mengetahui hati-hati ini,
Telah Berkumpul kerana kasihkanMu,
bertemu dan patuh padaMu
Bersatu memikul dakwahMu
hati-hati ini telah berjanji setia
mendaulat dan menyokong syariatMu
maka eratkanlah akan ikatannya
kekalkan kemesraan hati ini
tunjukkan ia jalan yang sebenar
limpahkan dengan cahaya RabbaniMu
yang tak pernah padam
dan lapangkan dengan iman..

Amin Ya Rabbal A'lamin..

Lama menghilang...

Bismillahirahmanirahim.

Assalamualaikum..

Erk.. rasa nya agak lama juga belog ini tidak aktif.. Tuan punya belog sibuk dengan tugasan harian..tak pelah..lepas ni banyak benda yang bole update.

banyak sangat perkara yang terjadi..tak tahu nak luah mcm mana..apa-apa pun moga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan rahmat dan kasih sayang Allah..

Amin.. Ya Allah.









Wednesday, July 4, 2012

Cerita Tentang Penyatuan Ukhuwah vol 13

bismillahirahmanirahim..

assalamualaikum wbt..

di waktu dinihari, saya mengankat tangan berdoa agar dipermudah urusan hari ini. selepas selesai solat,saya terus kejut wana, dia agak kelam kabut bangun dan terus mandi dan solat, dia ade kelas pagi ini. pagi ini pula saya ada urusan di fakulti, nak membeli belah..di kitchen. 

setelah wana pergi ke kelas, tinggallah saya keseorangan, sambil menanti jam 10 untuk ke fakulti. saya terlelap seketika dan apabila bangun jam sudah pun menginjak ke jam 9.30pg, saya lekas bersiap untuk ke fakulti. bila saya ke kitchen butcher untuk membeli belah,saya lihat pembantu2 makmal terkejut melihat saya. dan alhamdulilah, mereka masih ingat saya. kami berbual panjang sangat2..

byk juga barang yang saya beli, pisau carving, parring knife,baju, scarf, measuring cup, byk lagi.. selepas meminta diri, saya terserempak dgn chef kesayangan saya, chef syakir, dia menyuruh saya singgah ke kitchen untuk berjumpa dengannya, saya masa itu hendak keluar sebentar, saya berjanji padanya yang lepas habis urusan ini saya akn terus berjumpa dengannyer.

saya cepat-cepat habiskan hal, dan terus jumpa chef syakir, sangat2 excited, dia lah chef yang terbaik. yang suka membantu pelajar2nyer. dia ni pantang juga diajak bergambar, memang xkn penah menolak, dia juga suka sgt tersenyum..

kami berborak panjang dalam kitchen yang maha sempit nih, berbeza dari zaman saya sebab kitchen saya dulu tersangatlah luas, siap boleh main kejar-kejar lagi. tapi sekarang, nak lalu pun susah, sempit, kdg2 tergesel bahu dan punggung. chef syakir ajar budak kulinari subjek malaysian cuisine, mereka masak untuk dijual di depan kitchen butcher, haha.
"dila nak ape? amek je, saya bagi,nk lontong? nk karipap? nk mee sup, banyak nih.." pelawa chef,
saya sememangnya sedikit malu apabila dipelawa sebegitu rupa, 
"apa-apa jela chef"kata saya.
chef tu terus memasukkan kuih muih melayu, dan mee sup dan memberi padaku,
"amboi banyaknye chef.."kata saya
"ala...tak pela, bukan selalu awak datang"kata chef..wah..sgt2 terharu

selepas mengucapkan selamat tinggal,saya terus memacu diri ini ke laman siswa untuk jumpa adik-adik saya lah, saya memberi kuih2 tersebut pada najib yang kebetulan ada di ls. saya join makan juga dengan najib. petang ni saya kena beli hadiah untuk psk. saya tunggu mereka di ls saja. kebetulan pula si dia kena beli barang uptown sendirian. 

dari kejauhan saya nampak dia, tersengih2 menuju ke arah saya. selepas ucap salam dia duduk dan kami berbual, adik-adik yang lain juga turut serta. saya menanti kehadiran aimi yang menyuruh saya menemaninya untuk membeli hadiah utk psk, 

dan mereka sampai di ls, dan dengan aimi ada si kecik tuh, berkaca mata, saya menunggu wana abes kelas, dan tiba2 kedengaran guruh berdentum dan seraya hujan pun turun dgn lebatnya,
"alamak hujan la"kata aimi
"xpela kita tunggu reda dulu ye"kata saya

syalwana dah abes kelas, terkedek-kedek dia mendapatkan saya, hujan tidak seganas tadi, mungkin sesuai utk memulakan misi. tiba-tiba saya berkata dengan si dia..

"masih hujan ni, takkan kamu nak redah naik moto je?"tanya saya.
"abes nak wat cam na?"tanya dia

saya berfikir, dan akhirnya Allah mengilhamkan sesuatu,

"macam ni lah, apa kata adik ikut je kakak gi cari hadiah psk, dan kamu cari barang untuk uptown, habis citer"cadang saya.
"ok juga tu kak,"kata dia

saya dia wana aimi, si kecil tu sama-sama meredah hujan yang renyai-renyai dan terus ke kereta, destinasi yang pertama adalah tesco. dalam kesejukan hujan pandai pula si dia menghiburkan hati kami, tapi si kecil itu membisu je. saya tak dengar suara dia, apakah dia bisu, kedengaran suara aimi dan wana berselang seli dengan gelak tawa si dia memecah kesunyiaan suasana.


sesampai je di tesco, aimi wana dan si kecil yang dikenali sebagai sarah izzaty menolak troli dan masuk ke tesco dan terus menyusup hilang tinggalkan kami berdua, sekali lagi saya pandang dia, dan dia pandang saya, dan kami tergelak, dan terus memantaskan kaki mengejar mereka yang menuju ke tempat keropok untuk hadia hamper. kelihatan aimi dan wana serta sarah, membelek-belek, keropok tu, dia hanya memerhati dan saya adalah cakap apa-apa yang patut, selagi boleh jimat saya akan cuba jimat. setelah berdiskusi, mereka sepakat untuk ambil keropok tersebut, mereka tolak troli menuju ke air botol bikarbonat untuk diletakkan juga dalam hamper.


sarah tu adalah cakap sikit-sikit, selebihnya, aimi yang banyak wat keputusan, wana pun da mula pening lalat, saya pun dah blurr2 ayam, si dia juga banyak diam dan memerhati sekeliling tentang keperluan makanan untuk uptown. bila dia melihat-lihat air botol tersebut, dia jadi keliru, harganya murah tapi takut rasanya berbeza, dia telefon taukeh empunya kedai, hehe. mereka menyuruh beli yang sama seperti semalam, tak mengapalah, fries, kami beli di sini, askrem juga, manakala, air botol cola tu kami beli di perda, 


setelah barang hamper sudah dibeli, kami pulang, banyak juga barang yang dibeli, sebab, mereka kena buat 10 hamper untuk psk akan datang hari jumaat ini. dan kami terus menuju ke perda.


setelah semua urusan selesai, saya dan yang lain, terus pulang ke uitm untuk menuju ke kolej kristal, saya menurunkan dia ke uptown sebab dia nak bagi barang-barang uptown kepada taukeh, manakala saya dan gadis comey2 ni terus ke kolej kristal, semasa menurunkan si dia, tiba-tiba haikal salleh terkedek2 dapatkan saya,dan tanpa sebarang kata terus melabuhkan punggungnya di tempat duduk sebelah saya, saya hanya ketawa melihat telatahnya. dia comey lah!


setelah sampai di kristal, ada masalah timbul, macam mana nak angkut barang ini bawak naek atas, sebab tak de plastik, penang memang sangat strict dalam penggunaan plastik, saya lihat di bonet kereta, ade 10 botol air bikarbonat, 10 paket gula2, 10 paket biskut, lebih dari 10 jenis keropok, dan banyak lagi la, pembalut hamper pun ade. =.="


saya terfikir, macam mana lah nak bawak semua benda ni naik ke bilik, 


"hah.........!! kami naik atas kejap amek beg balik kampung banyak-banyak, pastu masukkan semua benda ni dalam beg tu lah"kata Aimi.

idea itu kedengaran lawak, tapi ia berhasil, mereka bertiga terus ke atas meninggalkan saya dan haikal salleh untuk jaga kereta. haikal salleh tak habis-habis dengan celoteh itu dan ini, dan tiba-tiba ade telefon berbunyi..yang pasti bukan henpon saya, henpon haikal salleh lah.. aweknya tepon kot...setelah haikal cakap sambil buat muka seposen itu, saya hanya ketawa melihat gelagatnya. 

"kena marah"tanya ku
dia geleng-geleng jer.


setelah barang-barang habis dibawa naik ke bilik, saya segera memarkir kan kereta ini di depan PI dan terus menuju ke gerai untuk preparation. buatlah apa-apa yang patut, saya agak letih hanya duduk di kerusi sementara yang lain sibuk menguruskan kelengkapan dan tidak kurangnya ada yang mengoreng french fries yang baru dibelinya tadi. hari makin gelap. tak lama lagi waktu maghrib nak masuk dah. dia datang menghampiri saya, meminta izin untuk bersihkan diri dan solat, lepas maghrib dia akan turun kembali, saya hanya mengangguk dan dia mula tinggalkan gerai dan menuju ke kolejnya.


setelah selesai solat maghrib, saya mula menjaga gerai, dayah dan fathin juga, adilah tak boleh tinggal, yela, taukeh tuh, hajar sharma pun ada, semuanya bertungkus lumus, dan tidak lama selepas itu, izlan dan sekeluarga tiba dan mereka mula membantu apa-apa yang patut, kami gelak ketawa, sume lah, dari jauh si dia pun datang juga. setelah bertegur sapa dia mula menjual, menjerit-jerit memanggil orang suh mai beli. ramai juga orang yang datang membeli air. lepas itu saya mencari dia, saya lihat dia tiada, saya cuba cari sekeliling, rupa-rupanya dia pergi gerai sebelah, entah apa la yang dia tulis tu, isi borang ke apa. saya tak mahu bertanya lebih lanjut, kalau dia rasa nak bagi tahu dia bagitahu lah, 


tengah syok-syok menjual, alamak! air kelapa habis plak, air gula pun dah tinggal sikit, saya tanya taukeh, adekah dia nak kami amek air kelapa di foodcoart baiduri sana. 


"xpa..saya try call pakcik ni suruh hantar"kata dia.


saya hanya angguk dan memberi laluan kepada dia untuk deal dengan pakcik tu. setelah beberapa minit dia mematikan talian, dia menuju ke arah saya dan berkata


"pakcik tu tak leh anta, kita kne amek kat sana, dia ade banyak keje kat sana" kata dia. 
"abes tu cam ne?"tanya saya
"tak pe la, saya pegi sana jela,"kata dia
"naik pa?"tanya saya lagi
"jalan kaki, bukan jauh pun."katanya lagi
"what?"ya memang tak jauh, tapi nak membawanya tu macam mana yer.
dia macam pelik lihat saya terkejut. dan akhirnya Allah mengilhamkan sesuatu.


"macam ni la dik, apa kata kita gi sana naik kereta ja"cadangku. 
"boleh juga kak"jawabnya. kami berdua terus menuju ke kereta dan kali ini saya menyuruh dia bawak kereta saya terus ke food coart baiduri. dia macam takut-takut, tapi saya paksa juga dia, sebab saya macam malas nak bawak kereta. dia berhati-hati bawak kereta saya ni. apabila kereta mula bergerak saya terperasan sesuatu, saya terus ketawa. saya lihat dia bawa kereta saya guna kedua-dua belah kaki! dia hanya ketawa..dan ketawa..


"saya tak biasa lah kak bawak kereta guna satu kaki"katanya.
saya hanya ketawa dan ketawa. 


bila dah sampai kat food coart, jumpa pakcik tu, dia la yang deal dengan pakcik tu. saya lihat pakcik itu bagi satu tong besar berisi air kelapa, dan satu bekas besar air gula. saya bersyukur sebab bawak kereta, saya tak boleh bayangkan macam mana nak bawa tong air besar ini. saya dan dia terus bawa tong air dan air gula segera ke gerai.


sesudah topup air kelapa yang bagi saya sangat popular di malam itu, saya di ajak oleh izlan, fathin untuk ke meeting di tingkat 1 bangunan annex, letih angkat air belum hilang saya terus ke meeting, dan bila saya masuk bilik or kelas itu, meeting belum mula lagi. saya lihat fathin di hadapan tengah menulis sesuatu di buku.


"untungla, kak dapat dengan taufik!" kata dayah.
"eh? dapat apa??" tanya saya. saya pun pelik, dayah hanya sengih-sengih, saya terus mendapatkan fathin yang sedang tekun menulis sesuatu, 

"fathin wat pa?"tanya saya
"fathin group kan nama untuk fesi kumpulan"jawab fathin.
"akak dengan sapa?"tanya saya lagi
"saya letak kak dengan taufik la"terang fathin.
"ehhh..."terkejut seketika.
"nape kak? akak ok kan dengan taufik? ke nak fathin tukar?"tanya fathin lagi
"xpela, mana-mana pun boleh,"kata saya.


so..ini lah maksud dayah tadi....saya baru faham.......dan saya terus membawa diri ke along fatin ketua fesi, haikal salleh, muhaimin dan kelihatan mereka sedang membincangkan sesuatu serius. saya cuba mendengar dan mengambil tahu apa yang mereka bincangkan..


dan sekali lagi Allah menduga kami.. ada lagi masalah. dan masalah kali ini lain dari yang lain. ia perlukan pengorbanan.


ada seorang yang patut dikorbankan.. perlu!!

risikonya tersendiri..


tapi dalam diam, saya setuju, sebab saya nampak potensi hamba Allah yang bakal dikorbankan..


kami sepakat...


apa pun risiko kami akan tanggung sama-sama...


dan berkat pertolongan Allah, pengorbanan suci ini pasti akan terbayar di Akhirat kelak..


dan Hamba Allah tersebut sangat bertuah....


1001 sokongan dan dorongan mampu membangkitkan nya...


dan moga-moga masalah ini akan selesai..


dan harga sebuah penyelesaian ini adalah Pengorbanan......


dan saya Tahu dan yakin, dia boleh lakukannya...


kami sama-sama akan membantu kamu........... kesayanganku..




 TO be Continue........


P/s: seiring sehaluan satu cita dan impian, susah dan senang kita tempuhi bersama, bertemu berpisah kerana Allah.


Saturday, June 2, 2012

Cerita Tentang Penyatuan Ukhuwah vol 12

Bismillahirahmanirahim


Assalamualaikum wbt.


hari ini selasa, saya masih berbelah bahagi, saya bercadang yang saya nak pulang ke klang pada hari khamis ini, saya rasa saya dah terlalu lama kat sini, peruntukkan yang diberi oleh famili hanya 2 minggu sahaja. so saya rasa saya da melebihi..tidak mengapa, hari khamis saya akan balik, lepas uptown saya balik.


dan pada hari ini, masih macam biasa, saya masih menghabiskan diri di laman siswa, memerhati gelagat.. dan tak kisah lah semua tu. saya sebenarnya menunggu adilah habes kelas. sebab nak temankan dia beli barang-barang untuk uptown. 


saya membawa diri ke foodcoart nilam, untuk tunggu si dia.hehehe. nak dengar amanat dia. dan dari jauh nampak dia begitu segak sekali. dan dia duduk berdekatan dengan saya dan..


"kak, dah nak pergi da ka?"kata dia.
"yup, tunggu dila abes kelas" jawab saya.
"no plat saya PGS.... igt pegasus ingatlah moto saya kak" kata nya seraya tersenyum.
"ouh, hahahaha.. ok2.. PGS" kata saya perlahan.


hp di tangan berbunyi minta di angkat. rupanya dila da habis kelas, selepas beberapa ketika bersembang saya meletakkan telefon, dan ambil topi keledar di tangan dia. dia tersenyum seketika, saya memerhati dirinya.

"PGS... ****" katanya.

"okay, kak pegi dulu, doakan ya"kata saya seraya memulakan langkah.

langkah saya laju menuju ke tempat letak moto, tapi sebelum itu saya jumpa adilah nazura di fakulti hotel, dia la bos yang menguruskan uptown ni, dari kejauhan saya dah nampak dia berdiri menanti saya dengan penuh setia.


"sori2..kak jumpa taufik td, dia kata dia letak moto dia kat bumbung no.2 jom la kita cari"kata saya
"xpe2.. bumbung no. 2 kak??" tanya dila.


saya pun pegi la bumbung no.2 itu, mengikut fahaman saya, takde pun moto kriss itam plat PGS tuh, da 2 kali saya round, dila pun ikut serta cari juga moto dia..aduhai..saya mula panik, saya tepon dia, 


"jumpa tak??"tanya dia
"kalau jumpa takde nyer kol nih," kata saya seraya ketawa.
"saya datang sana la.."kata dia kembali.
"eh xpa la, kak try cari dulu."kata saya kembali.


saya dan dila masih lagi mencari moto dia, dan perlakuan kami ini, diperhatikan dua orang pelajar laki,


"cari moto ka? apa plat moto nya"kata pelajar tersebut.
"moto kriss itam, plat dia PGS, bumbung no.2"terang saya.
"ouh, jap2..saya try cari"kata dia.


saya dan dila masih mundar-mandir kehulu kehilir, mencari moto dia, masa bergerak pantas, barang tak beli lagi, uptown da mula da. saya cuba cari lagi saya aim moto satu persatu kat bumbung no.2 tu.masih juga tak de.. =.="


"kat sini moto nye"kata pelajar laki itu.


demi mendengar kata pelajar itu saya terus berlari ke arah nya dan ya!!! moto itu di situ.cantik ja kat situ. erkk..ini ka bumbung no.2? aduhai. napa lah tak cakap kat row yang no.2......saya ingatkan bumbung yang ke dua di lapis yang pertama. haishh....saya pandang dila, dan kami terus ketawa.


start enjin, pakai helmet. panaskan enjin moto ni.
'alah..moto kriss, senang ja!!' bisik hati kecil saya.


masuk gear satu, moto kriss ni terus bergerak, saya membawa dila ke carrefour untuk mencari barang-barang jualan. setelah parking moto kriss hitam ni di carrefour, saya dan dila terus ke dalam dengan seberapa pantas untuk beli, fries dan askrem untuk dibawa berniaga, alhamdulilah, tak ramai sangat orang, alamak, kain lap xde la pulak kat carrefour, oleh itu, saya dan dila terus merempit ke perda untuk beli kain lap, tapi sebelum itu, isi minyak noto kriss ni dulu.


sudah selesai urusan beli barang, kami terus merempit ke uitm penang, pasti ikramies yang lain sudah tertunggu-tunggu barang daripada kami ini, lambat sedikit, rentetan dari pencarian moto kriss hampir 10 minit. =.=


lepas selesai park moto di parking berbumbung uitm, saya dan dila menghabiskan sisa-sisa gelak ketawa kami, dan terus teruja membawa barang untuk dibawa ke gerai kami, yang saya rasa location nya sangat tepat. dan bole attract ramai orang/student. bila kami sampai saya lihat dah banyak adik-adik saya menunggu kami la tuh..


sebenarnya saya juga terkejut, kerana, air dan kepok lekor belum sampai lagi, tapi setindak-tidaknya, peralatan, seperti dapur gas kuali semuanya sudah tersedia, mungkin sekejap lagi, dari kejauhan saya lihat Teddy bear dan first aid serta tidak dilupakan teknikal dan si hensem juga datang menuju ke gerai ni. 


"hai kak! assalamualaikum," kata teddy bear,
"lan! waalaikumsalam, wehy korang.."teruje ramai yang datang. 


saya juga menanti kehadiran si dia, mana lah dia ni, dia kata, dia nak datang, saya nampak, hajar, alin juga, then najib pun, wana terkedek-kedek datang kat saya minta kunci bilik, dia baru abes kelas, nak mandi dan tukar baju katanya, saya pun bagilah kunci, 


wah! barang-barang dah sampai la!! kepok lekor, minyak masak, air, ais, cawan air, semuanya lah, dan si dia pun datang juga..alhamdulilah, selepas menjawab salam masing-masing, kami semua ringan tulang untuk membantu apa-apa yang patut, seperti yang dijadualkan sepatutnya, saya dan dia akan mengoreng, tapi bila tugas mengoreng itu sudah di take over oleh lan, syakir, dengan fathin, hahaha,ramainyer yang mengoreng, jadi kami hanya menjaga depan, alhamdulilah, ramai yang beli air dari kedai kami, mungkin sebab pilihan air kami banyak kot, 


saya dan dia agak kelam kabut juga melayan pelajar/orang yang datang membeli air di gerai kami, almaklum la, petang ni sedikit panas, jadi ramai yang beli air untuk membasahkan tekak, memang ramai, sampai tak menang tangan, adik-adik ikramies mengatakan yang muka kami berdua ini muka rezeki, bukti nya bila saya dan dia duduk jaga air didepan, pasti ada sahaja yang singgah membeli, macam biasalah si dia menunjukkan muka poyo dan bangganya pada mereka.


"peh...muka kak, muka rezeki lah, akak jela jaga air ni"kata lan
"abes muka aku xde rezeki la?"kata dia.
"muka ang pun lagi banyak rezeki, ya!"kata faris pula.


kami masing-masing tergelak.


"lepas ni ade 3 orang akan beli air kita"kata saya tiba-tiba.
mereka semua pandang saya dan seraya tersenyum, saya pun terkejut nape tiba-tiba saya boleh cakap macam ni.


dan memang tepat dalam jangkaan ade 3 orang yang beli air dari gerai kami, si dia memandang saya dan tersenyum, saya hanya mengangguk tanda hormat. 


matahari sedikit demi sedikit melabuhkan tirainya, dan kini kegelapan mula mengusai langit, dan cahaya kemerahan mula terpancanr tanda masuknya waktu maghrib. alunan azan mula kedengaran kuat kerana tapak gerai uptown ini berdekatan dengan Pusat islam, dan separuh daripada nya meminta izin untuk ke bilik, mandi dan solat, maka yang separuh nya tunggu di gerai.


"kak, kami balik sat, nak mandi dengan solat sekali, nanti kami mai lagi yer"kata lan,
"datang ya! teman kakak sini,"kata saya
"ya kak, nanti lepas makan malam, kami mai sini yer"kata faris pula.


mereka terus keluar dari gerai menuju ke kolej baiduri untuk menunaikan kewajipan yang Maha Esa. 


"kak! saya pun nak balik gak, nak mandi, badan dah melekit nih, nanti lepas maghrib saya turun lagi yer"kata si dia juga.


"okeh, baik-baik,jangan lupa solat ya!"kata saya padanya.


dia hanya tersenyum dan mula mengorak langkah tinggalkan saya dan yang lain untuk balik ke kolej nilam dia tuh.


tinggallah saya, dila, alin, hajar, fathin pun nak balik kolej da, dayah masih setia, ayu pun ade kat sini, sibuk dengan buku mandarin dia tuh..ceitt..hahaha. dalam 6 orang kami di gerai itu, kami bergilir-gilir solat, saya dgn dila dan dayah solat maghrib sementara yang tinggal itu jaga gerai sebentar.


setelah selesai solat maghrib, kami semua kembali ke gerai or uptown tu, dan suasana makin meriah, ramai yang datang, dari kejauhan nampak farhan daud yang berpakaian kitchen datang ke gerai kami, baru abes kelas lah tuh! hahahaha.


farhan pun terkedek-kedek datang mendapatkan kami.. dan geng baiduri mula datang ke kedai kami, suasana mula rancak, ramai yang lalu lalang, ade yang melihat-lihat. tak kurang juga ade yang kompius, tak tahu nak beli yang mana satu, banyak sangat pilihannye.


lan, fathin, haikal salleh, faris, syakir, dayah, ayu, najib, syiha, alin, dila, farhan, caen, hajar, wana, dua2 firdaus sume ade, dan si dia juga terkedek-kedek datang dari nilam menuju ke arah gerai kami nih. tak lupa juga shikin salim juga dengan sweater hijau nyer, saya rasa,antara gerai yang paling ramai yang menjaga nyer ialah gerai ikram la!! 


"kak nak tak!! saya ade bawak lamb ni, sorila kak, dapat sikit ja, kita kongsi-kongsi jela" kata farhan seraya mengeluarkan bungkusan aluminium foil nyer dan memberinya pada saya. 


"ape ni? kak bukak ya,"kata saya dan dengan pantas saya membuka bungkusan itu, terselah seketul daging kambing, sirloin, waa,sedapnya! siap dengan kuah lagi, saya mencubit sedikit dan menyuakan ke mulut, serius!! sangat sedap!! saya beri pada yang lain, syiha, lan, faris dan tak lupa najib merasa, dan mereka tersenyum, 'sedaplah tu' dan saya juga sua kan pada si dia, dia amek tanpa banyak soal, 'dia ni kalau soal makan memang tak pernah nak tolak, dia tolak batu dgn kayu ja,'


sedap, wah, student makin ramai pulak kat uptown, jam menunjukkan hampir pukul 9 mlm, kejap lagi meeting untuk psk dato onn akan dimulakan di bangunan annex. saya nak juga turut serta untuk meeting tapi siapa pulak nak jaga gerai ni. tiba-tiba najib menghampiri saya..


"kak, biar lah saya jaga gerai, akak pegi la meeting, saya dengan ayu boleh jaga kedai"kata najib.
"baiklah kalau macam tu, apa-apa masalah, mesej kakak ya"kata saya.
"kak jom la pergi kak!"ajak Fathin, saya lihat si dia da meluru ke meeting tuh. 


saya dan fathin, pergi bersama-sama ke meeting tersebut. sesampai ja, meeting belum stat tapi saya lihat fathin begitu tekun menulis something di buku panjang tu, saya hanya duduk dengan wana, lan, syakir,farhan amek kamera di tangan saya dan mula shoot sana dan sini. 


meeting mula stat, banyak sangat masalah berbangkit dalam psk kali ini, antara tak cukup kekuatan, kerana masa psk itu berlangsung, boleh dikatakan keseluruhan adik-adik saya ade test 2 yang susah untuk di minta tangguh atau percepatkan. dan saya dah terlalu lama sangat di bumi penang ni, famili saya pasti marah kalau saya balik klang lewat. peruntukan masa hanya dua minggu sahaja. tapi bila mengenangkan tiada kekuatan untuk membantu adik-adik di psk dato onn tu wat saya jatuh simpati, rayuan dari adik-adik supaya stay lebih lama sikit, wat saya rasa sebak, sesungguhnya banyak masalah.


"tak pe lah kak, saya akan try tny lecturer saya mana taw bole amek test awal ka." kata si dia.
"ouh ye ka, tak pela, tanya lecturer dulu ya," kata saya pada dia.


memang ramai yang ade test weekend yang akan datang, dan mereka buat serentak. di dewan besar. dalam kelas yang kecil tu saya ade nampak ade sorang perempuan yang duduk keseorangan, dia memakai baju dan tudung krim. saya berkira sapa la dia agaknya. 


"wana, dia ni sapa, kak x penah tengor pun," tanya saya pada syalwana.
"ouh, ini nama nya zaty" terang wana.


saya hanya memerhatikan dia ja, dia pun tak perasan yang saya tengah dok usha panas dia. sebab dia duduk membelakangkan saya. dan meeting itu habis tanpa kata putus, dan kami terus ke uptown, kami lihat, air tinggal sikit, tapi air gula dah habis, minumla kami air yang tanpa bergula. memang payau, lagi air laici. saya kelaparan, tapi saya tak bole nak makan, nak muntah rasanya, tapi bila mengenangkan adik-adik ikramies yang menyuapkan makanan,nak tolak takut mereka tacing plak, sudahnya saya telan ja apa yang mereka sua kan pada saya. 


"kak ni asyik tak makan ja, nanti kak sakit, nah minum air nih"kata si dia seraya menyuakan secawan air pada saya, saya tahu dia risau, tapi nak wat mcm mana, kalau saya dah penat saya memang susah nak makan. 


dan hari dah lewat malam, kami bergotong royong mengemaskan barang, esok nak menjual lagi, wafi bagi satu plastik otak2, ape lagi memang teruja la mereka tuh, saya pun cubit sikit otak-otak dari si dia. lepas tu kami, cepat-cepat kemas untuk ke kolej, setelah mengucapkan selamat tinggal pada mereka, saya, dan wana terus balik ke kolej kristal A untuk tidur lah, hari ini, memang hari yang penat, tapi menang seronok,


lepas bersihkan badan, saya terus merebahkan badan di katil wana, berkongsi katil bersama wana merupakan pengalaman yang saya tak bole lupakan, kesanggupan wana memberi ruang pada saya di katil dia sangat-sangat saya hargai.


dan sebelum melelapkan mata, saya terfikir, siapa la budak zaty tu yer, kenapa saya jarang nampak dia, sedangkan dah hampir 3 minggu saya di penang, kenapa baru malam ni saya nampak dia, kenapa wana kenal dia, tapi tidak saya, hurmm..banyak persoalan yang semua nya tiada jawapan.


dan mata ini tak larat menahan ia daripada terbuka, dan saya tertidur juga tanpa menjawab segala persoalan saya. esok kena bangun awal ker? entah! yang penting kena bangun subuh..


dan saya tertidur lena umpama bayi kecil yang kekenyangan..


mengharapkan Allah permudahkan kita untuk menyelesaikan masalah demi masalah yang terjadi di psk kali ini..


apa-apa pun berserah pada Nya..


To be Continue..


P/s: only God knows how much you mean to me...

Wednesday, May 2, 2012

Cerita Tentang Penyatuan Ukhuwah Vol. 11

Bismillahirahmanirahim.

Assalamualaikum Wbt...

Dan bermula lah minggu baru, dan gerak kerja untuk PSK SMK Dato Onn pun terus bergerak aktif.  syalwana yang masih terkial-kial membuat kerja yang dia tak biasa buat, tidak mengapa la, itu juga satu proses pembelajarankan? sedang yang lain juga sibuk membuat kerja, dan saya juga tidak ketinggalan untuk menjadi pemerhati antara mereka. 

dan aktiviti yang saya nantikan untuk minggu ini adalah UPtown! uptown..ape plak uptown tu yer.. urm..setahu saya uptown itu adelah jualan besar-besaran yang menjual perlbagai jenis barang termasuklah makanan, pakaian, minuman, assesori, tapi saya tak tahu uptown di uitmpp ni macam mana, susah nak bagi gambaran. yang penah saya pergi ialah gerai keusahawanan. dan gerai keusahawanan itu terletak di tempat letak moto yang kini telah diupgrade menjadi tempat letak moto berbumbung. hebat uitmpp ini, baru setahun lebih saya tinggalkan, tapi perubahannya sangat cepat dan drastik. apapun saya tetap nantikan uptown.

ya! dan hari ini, setiap ada masa, mesti kami akan dinner sama-sama, tapi kali ini macam banyak muka baru.tapi muka lama tetap setia. terima kasih ya! dan ada bincang-bincang kecil mengenai uptown. dan kali ini saya lihat si dia terlibat dalam uptown. wow...menjual kaw jah!! dan selepas makan ini ade lah meeting-meeting kecil, saya hanya dengar apa yang patut. 

"kak, saya nak minta tolong bole?" kata seorang gadis. 
"ya?" kata saya.
"esok kak free tak? bole tak teman saya beli barang untuk uptown...bla..bla..bla.." explain si gadis itu.

mendengar saja uptown saya terus angguk tanpa mendengar explaination nya yang panjang lebar. saya sangat excited sebab terpilih untuk membeli barang uptown. dan esok jam 10.30pagi, si gadis itu habis kelas, dan kami akan terus ke shopping complex untuk beli barang2.

dan majlis makan malam itu, sangat best, meja panjang sangat2..gabung meja, yang penting buat kat foodcoart kolej nilam, kolej si dia, bilik dia tingkat 3, bole nampak dari bawah. hee. skodeng...

dan saya di minta oleh abg TP tok memberi sepatah 2 kata, saya tak tahu nak kata pa. saya merepek apa tah kat depa semua, yang penting amanat dan kata sokongan tak lekang. 

dan perpisahan berlaku lagi malam itu, dan dayah send no. dia kat saya, ntah dayah minta kebenaran ke tak untuk bagi no. dia ke akak. dan selepas mengucapkan selamat tinggal. kami masing-masing membawa haluan. dan meeting PSK juga tidak dilupakan, pada hari selasa rabu dan khamis. 

Keesokan Harinya (Isnin)

ya..saya bangun awal, agak awal, dan temujanji dengan si gadis itu jam 10.30 pagi, but now batu pukul 9pagi, tapi saya teringin nak mandi lah. masa saya nak ke bilik air tiba-tiba hp saya berdering-dering menandakan mesej masuk. 

"kak boleh minta tolong tak, tolong ajar saya buat asgnment"

ouh..farhan daud hantar mesej kat saya, selepas membalasnya saya segera mandi. saya segera siap. siap punya siap, tengok jam di tangan jam menghampiri pukul 10 pagi, saya ada setengah jam ja untuk ajar farhan daud. 

dan saya bergegas keluar, dan terus masuk ke dalam library yang sememangnya sunyi sepi time ini, dan dari jauh saya nampak susuk tubuh farhan daud dan dia melambai-lambai ke arah saya. dan saya terus mendapatnya dan duduk di sebelahnya. dia menghalakan laptopnya pada saya untuk diteliti. saya teliti satu persatu. 

"tugas saya untuk combine semua assignment ini dan anta petang ini" kata farhan daud.

haa...kerja compile mencompile ni memang kerja saya lah. senang ja nak compile assignment nih. tapi bila melihatkan kawan-kawan farhan daud ni punya hasil kerja wat saya pening seketika. agak terkesima.

"ini ja dik?" tanya saya
"ya kak, ini lah" balas farhan daud

dan untuk compile assignment farhan daud ini agak susah, sebab maklumat yang diterima tunggang terbalik. tak pa..tak pa masih ada masa, jam menunjukkan jam 10.20pagi. dan saya cuba wat dengan sepantas mungkin. 

tiba-tiba hp saya ni bergetar, ada kol. owh gadis itu!! 

"kak kat library, bole masuk kejap tak, kak tengah ajar orang nih, kamu xda kelas kan lepas ni"

dan dua susuk tubuh gadis itu masuk ke library dan menuju ke tempat kami. dan mereka melabuhkan punggung di hadapan kami. setelah berbual seketika. mereka meminta izin untuk cari bahan rujukan. dan tumpuan saya masih di laptop farhan daud. dengan bantuan tetikus, cepat saja saya pindahkan maklumat dari ke satu file ke satu file. 

dan hp saya bunyi lagi, kali ini syalwana kol, untuk bagi kek kat saya. dia ada kelas kitchen, dan dia bagi kek kat saya. sedang saya sibuk meneliti, saya ternampak, seorang lelaki dan perempuan yang saya tidak kenali duduk di hadapan saya. ya! itu la group farhan daud yang bekerjasama untuk membuat assignment. dan saya bergegas meninggalakan diorang semua untuk jumpa syalwana. 

setelah saya kembali di tempat duduk itu saya dapati kawan-kawan farhan ini merungut tak tentu pasal. mereka terkejut dengan kehadiran saya. saya cuba low profile.

"kak baru sem 3"kata saya.
"ala..kak oi..sem 3 degree" kata farhan terus tanpa cover. dan kawan2 nya terkejut.

saya masih lagi meneliti assignment itu, dan saya perasan, introduction dan conclusion tak buat lagi. untuk wat introduction dan conclusion tak susah kalau ada rujukan. dan saya kena baca balik point-point mereka. anak mata ini mula menari di layar skrin laptop farhan untuk mulakan pembacaan, dan seketika saya tengok guideline assignment. dan jari saya mula mengetuk-getuk papan keyboard. alhamdulilah idea datang mencurah-curah, farhan daud wat assignment pasal starch, rasanya saya tak da masalah kot, sebab sem lepas saya baru amek food sains dan tajuk starch merupakan tajuk yang penting. dan sedikit sebanyak asas tu saya ada. 

dan mata saya kadang-kadang menjeling jam, sudah menghampiri jam 12 lebih, nasib korang lah gadis-gadis saya, nasib tak da kelas. cepat sangat masa berlalu. masih ada lagi rungutan dari kawan-kawan farhan daud, biasalah dalam group mesti ada sleeping partner.

"bukan sleeping partner la kak! passenger!!"kata farhan daud. 
"hah!"kata saya.

dan farhan pun membebel la, semuanya, dan tumpuan saya padanya bukanlah 100% tapi hanya pada assignment yang di depan matanya. dan kesemua ahli group farhan dah sampai, saya ternampak ada lelaki yang duduk berhampiran kami dan hanya memandang dengan wajah kosong.

"dialah kak" bisik farhan daud pada saya.

saya hanya menggangguk-angguk ja. dan jari saya kadang-kadang terberhenti disebabkan ketandusan idea. masih memerah ingatan sem 3 apa yang penah Dr. Chemah bebelkan tentang starch ni. Dr. Chemah ini adalah lecturer saya yang mengajar subjek food sains dan sekaligus merangkap Ketua Program untuk food service nih. 

dan berita buruk ada ura-ura mengatakan ada presentation, saya nampak muka stress pada kawan2 farhan daud nih. farhan daud mula merungut, saya cuba tenangkan dia, jam saya sudah ke pukul 1.40 ptg waktu zuhur mulai masuk kerana sayup-sayup saya terdengar azan di luar sana. 

dan saya terus menghabiskan baki-baki assignment itu. dan terlihat 2 orang gadis sudah lama menunggu dan serba salah dengan mereka sebenarnya. saya habiskan taip untuk ayat terakhir dan DONE!! FINISH! siap da assignment itu. 

"report kak da siapkan, tinggal wat slide ja, kejap ja bole wat slide" kata saya.
"thanx kak" kata farhan.

lepas itu saya terus tinggalkan mereka dan pergi bersama 2 orang gadis yang bagi saya agak asing sebab saya rasa saya tak pernah jumpa mereka selama saya ada kat penang melainkan semalam.

kami terus ke kereta dan bergerak ke perda. nak pergi beli barang kat easy shop perda! tapi sebelum tu saya lapar, sangat-sangat lapar. saya singgah makan kat perda, makan tengah hari, mereka tak banyak songeh, ikut ja!

"kat sini teh o ais nya just RM0.50 ja..murah kan?"

mereka ternyata terkejut dengan kenyataan saya. mana mungkin dapat air teh o ais RM0.50 ja. kat klang memang tak dapat. sebab tu saya nak berhijrah di penang nih. semuanya murah!!!

"kak sedap lah kat makanan kat sini, kami bosan asyik makan kat kolej ja" kata mereka.

kami makan sambil bertaaruf, dan untuk pertamanya saya habis makan! kalau si dia nampak pinggan saya licin, mesti dia teruja sangat-sangat. 

dan kami meninggalkan kedai makan ini untuk terus ke easy shop membeli belah. antara barang yang nak dibeli ialah, barang2 yang non perishable seperti kertas bungkus, air botol, cawan polistren. 

setelah membayar harga barang, kami terus ke perda lagi untuk cari cawan untuk isi float. cawannya tak besar..dan tak kecil, satu perda saya bawak mereka. saya berhentikan kereta di depan kedai LAI LAI. lai lai ialah bahasa mandarin yang membawa maksud datang datang! mereka berdua mencarilah cawan yang mereka nak itu. saya pula ke kedai depan nya untuk cari benda yang sama. sebab saya tahu kat lai lai tak de.! kih3 dan pencarian saya berakhir kerana saya berjaya menjumpai cawan yang dicarikan itu. setelah membayar dan meminta resit saya keluar dan saya nampak mereka menggelabah mencari saya. saya menuju ke mereka sambil menunjukkan cawan itu..
"ni kan?"kata saya..
"haaa...!! ni lah!!!! kak beli kat na?" kata mereka.
"kat situ."jelas saya seraya menunjukkan kedai di hadapan lai lai. dan itu lah mereka Adillah Nazurah dan Shakina Padli, saya mula mengenali mereka masa ini, dan yang lebih memeranjatkan mereka junior saya, diploma foodservice.

tiada apa lagi nak cari, jom pulang, hari beransur petang, tak sabar nak mulakan perniagaan esok. esok kena beli barang yang mudah cair pula. seperti askrem, dan fries. 

agak letih untuk hari ini, tak pe demi mereka, demi melihatkan semangat mereka untuk bersatu menaikan nama ikram. saya tak kisah berkorban apa sahaja. dan hari ini saya lihat mereka gembira di ikram.

urm..malam ni dinner lagi, saya bercakap dengan dia, esok pergerakan agak serabut, saya terpaksa menggunakan khidmat moto dia untuk memudahkan pergerakan kami. saya dan Adillah Nazurah akan bersama-sama untuk beli barang uptown nanti..

mudahnya dia bagi saya pinjam moto dia, tapi sebelum itu saya da tunjuk lesen saya padanya,

"pengalaman naik moto sejak dari form 2, memiliki lesen moto pada form 5, excident 3 kali,"jelas saya.
"tak pa, nah kak kunci nya,takut esok saya tak sempat nak bagi kak"kata nya seraya memisahkan kunci biliknya dan memberi kunci moto nya pada saya.
"kunci itu?"tanya saya
"ni kunci bilik saya"kata nya.
"kak nak!" kata saya seraya senyum nakal. dia hanya ketawa dan senyum
"jom kak" kata-kata nya itu mengundang ketawa saya. nakal juga dia nih!

dan selepas itu, macam biasalah, terpisah la kami semua. saya kembali ke bilik. menunggu hari esok. saya meneliti kunci motonya yang telah saya satukan dengan kunci kereta saya. saya tenungkan sahaja kunci-kunci itu, dan terasa angin luar meniup lembut, rata-rata yang lain sudah enak dibuai mimpi. mata saya masih terkebil-kebil letih menguasai diri tapi otak masih gagah berfikir apa yang bakal saya hadapi hari esok. dan saya pastikan, esok adalah merupakan satu memori indah yang takkan saya lupakan.

jom tidur..si dia pasti lena tidur dah,esok kan dia ada kelas.. HaHaHa (gelak jahat) bukan pada dia sahaja, tapi semua sekalian adik-adik saya. semua ada kelas esok..hehehe.


dan sekuat mana mata mampu menahan.akhirnya terlelap juga.


moga esok ada pelangi yang menyinar hidup kita semua.


TO be continue..


P/s: saya sayangkan kamu semua.


Wednesday, April 25, 2012

Cerita Tenatang Penyatuan Ukhuwah Vol. 10

Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikum WBT..

dan kereta viva kecil ini akhirnya selamat parking di hadapan dewan makan delima. kami terus mengambil tempat duduk disitu, tak banyak kedai yang buka di dewan makan ini. mungkin kerana dewan makan ini masih baru itu yang belum beroperasi sepenuhnya.

kami menghidangkan apa yang bole di hidanglah, saya dan Syalwana beli satay, dan adik-adik saya satu persatu tiba di dewan makan delima, bermula dengan Izlan, Faris, Syakir, Syiha, syahrin safwan, dayah juga,kak teyn-teyn pun dan si dia pun sampai, terkedek-kedek berjalan ya, saya faham, mereka duduk kolej yang agak jauh, satu pengorbanan bagi mereka kerana mereka sampai juga di sini, farhan dengan laptop nya tak abis-abis, siap cari plag lagi nak cas, begitu juga dayah yang setia mengendong laptopnya. mereka nak wat keje sikit..

"dayah nak wat math lab...nak bincang dengan taufik dan yang lain" kata dayah.

pekebendanya math lab tu memang saya tak tahu ler budak letrik ja yang paham tentang benda alah ini semua, wah..saya nampak aqilah, aqilah pada mula nya tapaw makanan nak makan kat bilik akhirnya dia juga menyertai kami semua.. saya makan sikit ja..saya tak tahu kenapa saya makan sikit ja..

"kak..makan lah lagi" kata izlan.
saya cuma menggeleng..

dia sebolehnya cuba untuk memujuk saya makan, tapi saya tetap tak nak, saya terasa badan ini letih sangat, puas bergelak ketawa, dan macam-macam lagi lah.

"kak, saya nak pegi kat dayah jap, nak wat math lab"kata dia meminta izin,
"jangan lama-lama..jangan dok rapat-rapat kak tampaq sat lg" marah saya seraya tersenyum. dia hanya tersenyum dan lantas bangkit dan terus mendapatkan dayah.

tinggallah saya dengan adik-adik yang lain,tiba-tiba mata saya tertancap pada satu objek dan saya memegangnya..

"cam na nak bukak nih!" kata saya pada adik Firdaus Jalil.
"macam ini..."katanya dan seraya membuka keypad lock pada handphone nya.

ya saya nak tengok handphone firdaus ini, amboi, budak-budak zaman sekarang ini hp sumenya cangih-cangih, dah tak main da yang ada keypad, sume nyer touch skrin. saya sememangnya kurang sikit gadget2 hp ini, saya tak tahu apa keluaran hp yang terbaru, saya setia dengan sony ericson 8mega picsel saya ni. .dan saya explore semua nya dan seketika saya minta bantuan tuan punya hp kalau-kalau ade masalah..

dan saya teringin nak main game, tunggu si dia yang masih lagi studi dengan dayah dan yang lain. saya nak main angry bird..

bila saya dah leka bermain angry bird, macam-macam bunyi yang saya kuarkan, dan sekaligus memberi kejutan pada adik-adik saya, saya tak tahu kenapa mereka bole gelakkan saya sebab wat bunyi angry bird tuh, 

peeerrrrrr!!! haaa.... 

bila saya leka dengan game itu, dan bunyi bunyi itu saya tak sedar yang selama yang saya main ini Izlan merakam aksi saya, kuang asam, saya bole tak perasan, adoyai, siyes saya segan..

"kak, ini lah kenangan yang kak bagi pada kami dan akan kami simpan sampai bila-bila" kata Izlan, farhan memang dah tak boleh kawal diri, asyik tergelak ja, si dia terus terdiam melihat aksi itu.. si dayah pula tak habis-habis dengan weeeee.................. nya. nak lawan saya lah tuh.

dan sekali lagi mereka terkejut dengan kebolehan saya yang bisa membunyi bunyi angry bird tersebut.

"sebijik ah bunyi nya....kak oi.."kata syakir.
Tom pula dan tergelak-gelak, firdaus jalil juga ikut gelak. syalwana pula sampai kering air mata gelak. aqilah tersenyum sampai tak tahu nak kata apa dah. dan makan malam itu memang membawa satu memori yang indah bagi kita semua.

masa makin mencumburui kita semua..saya rasa macam baru seminit ja bersama-sama dengan adik-adik. jam di tangan menunjukkan pukul 11.15 malam.

"ala. hari ini hari sabtu pukul 12 tengah malam mesti srs baru panggil.."kata saya..
"akak..peraturan kat sini tegas kak....." kata firdaus jalil,

dan kami bubar, berpisah, ouh..peritnya berpisah, tapi pasti ada lagi pertemuan di esok hari, mungkin.. kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan segalanya.

saya masih tak puasa bersama mereka-mereka ini, selepas mengucapkan selamat tinggal, saya dan dayah serta taufik dan syamim pergi ke food coart baiduri..nak beli air, dayah apa lagi tak abes-abes dengan milo nyer..

"kak nak air pa?" kata dia..
"apa-apa ja yang penting tak nak susu"kata saya..

dia membelikan saya air kelapa, saya cukup terharu, setelah habiskan ayat terakhir kami terpisah.

"ok dik, jaga diri ya,"kata saya..
"bye taufik!" kata dayah
"aip..jangan lelebih ya dayah!!" marah saya, dan dayah tersenyum dan menarik tangan saya dan terus ke membawa diri ke bilik masing-masing.

dan saya rasa macam ada something yang akan terjadi, ya! something..hurm..ada hati yang bakal terluka. aduhai, saya dah cuba untuk menjaga semua hati-hati...tapi ada juga yang terluka.

ya! saya lemah,saya tak mampu yang wat pa..saya dah cuba wat yang terbaik tapi still..ade lagi yang terluka..

Bantulah kami untuk hadapi hari-hari yang mendatang..

dan saya segera mandi, dan tidur..

tapi mata ini masih lagi terkebil-kebil, sukarnya nak lelap, dengan hp yang bateri nya rosak, buat saya makin stress..

tenangkan diri, dan berdoa moga ada sinar cerah menyinari hari esok,

semoga kegembiraan ini tidak akan lenyap begitu saya..

dan semoga ukhuwah kita akan terus terjalin kekal..

saya sertakan video ini.. kredit to Nor Izlan.

video
tenx ya Izlan sebab upload video ni tanpa kak sedari...

TO Be continue...

P/s: cinta antara kita tiada penghalangnya, walau akhir usia, ku menunggu diri kamu semua..



Monday, April 16, 2012

Cerita Tentang Penyatuan Ukhuwah Vol. 9

Bismillahirahmanirahim..


Assalamualaikum..


rentetan daripada episod sedih kita semua kerana psk mrsm tidak jadi so masa lapang saya, saya habiskan untuk explore dengan budak-budak ikram nih. dan dari situ saya cuba lagi selami apa sebenarnya masalah dorang semua nih. apa yang membuatkan mereka semua jadi begini.


ari jumaat sepatutnya kami bergerak ke mrsm tapi, itu lah, kami semua masih lagi berkabung kerana program mrsm yang tak jadi. ari jumaat itu berlalu pergi, dengan harapan membawa semua episod duka kami terbang ke langit hilang terus tanpa perlu sedih lagi.


dan hari ini fatin ketua fesi ada bincang sikit tentang projek besar untuk program esok. saya memang suka projek besar-besar ini. saya dan fatin berbincang dan tergelak besar seketika dan kami serius kembali, benda itu berlarutan dan saya tak sabar untuk laksanakan projek itu.


"atin kne pastikan dia pergi! kalau tak rosak plan kita!"kata saya
"ye kak! dia pergi! kak jangan risau! dia pergi!!"kata atin semangat sambil membesarkan biji mata nyer.


perbincangan kami berakhir dengan gelak tawa dan adengan tampar menampar.. dan saya akan pastikan projek esok pasti akan berjalan dengan lancar.


hari Sabtu..


pagi itu saya bangun awal. nak main bowling kan, oleh kerana ini adalah kejohanan bowling ikram saya akan kenakan t-shirt ikram yang berwarna hitam, selalunyer aktiviti bersama ikramies saya akan kenakan baju hitam ini, bukan sebab tak da baju lain tapi, sebab baju ini tercipta khas untuk ikramies that why i'm wearing if i hang out with ikramies.


saya tak tahu berapa ramai yang terlibat, mereka semua berkumpul di kedai mamak sebelah kiri Lp. saya bergerak keluar dan parking kete saya di BKBA. dan terus menuju ke kedai mamak, dan bila saya sampai, saya dapati terlalu ramai orang, bukan orang yang nak makan situ, tapi adik2 saya lah.. wah..sambutan sangat menggalakkan. lebih kurang 25 orang yang hadir.


syiha mendapatkan saya..lantas tersenyum manis menyerlahkan lagi kehensemannya.


"kak, makan kak..!" pelawa syiha


alhamdulilah rentetan dari perkongsian kami berdua tempoh hari, syiha mula rapat dengan saya, dia dah tak malu berdamping dengan saya. bagus! satu perubahan yang baik. saya nampak farhan daud gelisah, yela dia sedih sebab tak dapat pergi bersama kami kerana test pastry yang terpaksa dia jalani. dia pergi lewat sikit.


saya hanya memesan milo sahaja sebagai alas perut, ramai adik-adik ikram yang hadir.. memang penuh lah kedai mamak itu. dan dari jauh, saya nampak dia, ber t-shirt merah dan berseluar jeans. rambutnyer tersisir rapi. datang mendekati kami semua. izlan tak habis-habis dengan jenaka dan lawaknya campur dengan tom dan syakir. dan pada masa itu saya tahu satu kenyataan yang tom dan izlan ceritakan pada saya mengenai PPP tok jaya


"kak..kak nak tahu tak, kak ada cakap kat syakir yang kak nak amek first aid dia kalau dia kacau group kak kan?"
saya cuba ingat balik, bila masa saya cakap macam itu ye kat syakir, ya!!! saya ingat! masa menara cawan!
"dia take serius pa yang kak cakap tu, dia terus tak kacau kak dan pegang first aid dia rapat2" jelas izlan lagi.


setelah izlan menghabiskan ayat terakhirnya, saya terus ketawa, serius saya gelak, ketawa semuanya. saya lihat syakir dan tunduk muka dan buat muka sedih nya. saya habiskan saki baki gelak saya dan..


"la...kak gurau jela! xda makna nya kak nak amek first aid tuh la"kata saya
"mana la saya tahu kak, kak kan senior, macam-macam kak boleh buat, buatnya hilang first aid ni mati saya, ni first aid baru taw, first aid ikram" jelas Syakir
"ya! kak tahu la, saja ja kak nak nyakat kamu time tuh, tak tahu plak kamu take serius maaf ya!" balas saya dan semua yang mendengar tu terus ketawa dan syakir ikut ketawa juga


itulah syakir, dan gelaran "first Aid" itu kekal hingga sekarang.


dan setelah itu, semua nya dah cukup, tak ada lagi yang tertinggal, kami bahagikan siapa yang kena naik bas, sapa yang kena naik kete dan sapa yang kena naik motor.


saya, atin, auni, syiha, dan fathin.. ikut saya naik kereta viva kecil nih.. si dia tu bawa motor pula. . untunglah ada motor kan..dan kami gerak lewat sikit, sebab bagi yang naik bas sampai dulu ke summit. dan kami semua bergerak menuju ke summit dan sebelum tu singgah jap kat kedai kek di Perda! haa.. beli kek..
sebenarnya hari ini hari lahir Along senior. tu lah projek nya. so, kami beli kek dan topi khas untuk along dan selepas itu kereta viva kecil ini terus meluncur laju ke summit.


kami sampai summit lewat sedikit daripada mereka. then masa tu kalut nak group dengan sapa. saya pun pening nak group dengan sapa. tapi tiba-tiba akal ini berlampu-lampu.. saya nak group dengan dia lah. saya tak kira dia bagi ke tak..yang penting saya nak group dengan dia.. dia pun tak kisah saya masuk dalam group ni. so..ahli kami ialah saya, dia, besday boy (along), Tom, dengan syakir kot. .maaf lah kak sedikit lupa. hehehe.. kami main dua game! haa..


"dengan ini kejohanan bowling ikram, bermula"kata Tuan, dan sejurus abg Tuan selesai berkata maka perasmian bermula, along junior melempar bola sebagai tanda perasmian dan game pun bermula. saya sangat-sangat excited. dan rezeki saya mencurah-curah kerana saya dapat 3 strike sekaligus, Kaw ada? hahaha.. Izlan mencemik muka bila melihat saya strike lagi.


"izlan...!! tak nak tengok ka markah kak bape??" kata saya saja mengundang kemarahannya, izlan buat muka. sama juga dengan Tuan dan along junior.


yang bestnya main bowling ini sebab, nanti masa nak baling, ada ja adengan kacau mengacau nih. tu yang annoying tuh. saya lihat group sebelah saya, muhaimin mustaqim dengan, shafika, tiba-tiba saya macam terdetik sesuatu...hehehe.. fine!!


dan dari situ saya dapat kenal lagi dekat dengan si dia, dan apabila saya dapat strike, ahli group saya dan si dia memang sangat-sangat teruja sekali. 


"sakit tangan, kak pakai bola 12"kata saya
"uih berat tu kak, memang la sakit" kata dia


yup! memang pelik kalau perempuan guna bola 12 sedangkan dia guna bola 10 ja. saya suka sebab dia berat dan lebih consisten. tapi kesannya tangan saya sakit.


disamping membaling bola, mengolek bola, ada lagi aktiviti sampingan iaitu, photoshoot la, kekuatan kamera ada 2 kamera saya dan kamera dayah, farhan pulak tak bawak sniper nya, dan dia sampai sedang kami dalam pertengahan game yang pertama. semangat ouh dia nih. 


senyum sana, senyum sini, peace sana peace sini, memang excited bila dapat merakam gambar dan memang ikramies ini memang suka giler tahap meroyan bila ada kamera yang nak shoot kat mereka. termasuk saya lah. tamatlah sudah 2 game kami main, syalwana da sakit tangan, ayu pula tersipu malu, najib pun da mula letih. Firdaus jalil pun masih lagi bersemangat, fizie jangan cakap lah, asyik tersenyum ja, bergambarkan. .


wah..ada dapat hadiah lah, dapat award, dapat title, dan yang penting saya dapat sepit baju yang cute sangat-sangat. ala..si dia tak menang award, tapi tak pelah, awak menang award di hati saya..cheewaahh! kelas kaw jah! kaw ada?!!


setelah itu, mereka solat zuhur, dan akan tunggu di groud flour untuk gerakan seterusnya.


sedang saya meng usha mana-mana side yang bole saya shoot gambar ini tiba, saya nampak dia, syamim dan najib di eskalator, dan saya terus shoot gambar mereka, mereka sedar dengan kehadiran kamera lalu mereka dengan pantas mendaki balik eskalator itu untuk mendapat pemandangan tinggi, melihat cara dorang mendaki eskalator yang khususnya untuk turun itu wat saya geli hati. kiut sangat dorang semua ini.


dan kami berbincang untuk pergerakan seterusnya, kami semua akan bergerak ke jusco untuk makan, ha..kelas kau jah! makan kat jusco, kat food coart ja! dan daripada situ saya kena amik feel untuk laksanakan projek terbesar itu. 


dan kami semua ke stesen bas untuk menghantar mereka naik ke bas. oleh kerana bas tak gerak lagi, saya dan geng yang naik kereta dan moto tunggu sehingga bas rapid ini bergerak. sambil menunggu banyak yang kami kongsikan. 


"tak salah kan kalau ada bakal, kami kedua-dua belah pihak dah setuju," kata syiha 
saya tak terkejut kalau orang sehensem syiha ini dah ada pendamping, saya cuma beritahu apa yang betul dan sebolehnya tidak mengecilkan hati sesiapa pun.


dan bas rapid itu bergerak, si dia pun bergerak dengan motor kesayangannya, dan kami juga bergerak menuju ke kereta. dan tiba-tiba ada benda berlaku.


kereta saya tak boleh buka! tekan alarm pun tak nak bunyi! saya dah gelabah! saya dah tak tahu nak wat apa, nasib syiha fatin, teyn2 dengan wana menenangkan saya. aduh kalau kereta ini tak boleh buka, projek semuanya tidak menjadi, kerana barang-barang ada dalam kereta saya ini, kehulur ke hilir ke kedai bateri,


"kak, meh sini kunci tuh"kata syiha dan saya terus beri padanya tanpa banyak soal.


ntah macam mana syiha dok tekan..tekan tiba-tiba berbunyi la alarm kereta tuh. saya tarik nafas lega Ya Allah, alhamdulilah... saya tak nak guna alarm lagi, saya nak pakai manual ja. risau la! dan usai menghidupkan enjin, kereta kami terus melunjur laju terus ke jusco, dan serius! kami lewat! dalam 1/2 jam kami lewat rentetan daripada musibah ini. mungkin Allah menyuruh kami lebih berhati-hati dan beware...


saya sampai jusco dan atin dengan kawan-kawan nya berjumpa di depan secret recipe untuk melaksanakan projek itu, selebihnya pada saya, dan kami berpisah, saya, syiha, teyn-teyn dan wana terus ke food coart di mana mereka menunggu. sementara atin dan kawan-kawan nyer kelam kabut nak hidupkan lilin pada kek khas untuk along Senior.


dan saya terus masuk mood, provokasi harus dijalankan khas untuk si mangsa, besday boy Along, saya sampai di food coart dan ketika itu mereka semua tengah sibuk dok beli makanan segala. saya lihat meja itu sangat panjang, di cantum-cantum kan, yela 25 orang kan. 


dan apabila semua sudah duduk, saya mulakan provokasi pada along. 


"sebenarnya kak tak puas hati la dengan along" kata saya serius. ya! along tersenyum bila mendengar mukadimah saya, dia menyangka saya main-main, tapi hakikatnya saya serius time itu. muka saya, suara saya terus berubah.


"macam ini jadi ketua fesi, macam sampah!" kata saya direct, dan saya perasan perubahan mukanya dihina oleh saya dikhayalak ramai, saya tahu along sentap! 


"kak, kita dah bincangkan masa meeting hari tu" katanya membela diri dan masih untuk cuba senyum.


masa tu ada masalah sikit, sebenarnya saya dah tak sanggup nak provok along dah, sebab dia hampir menjatuhkan air mata nya, saya terlihat-lihat kalau-kalau nampak atin dengan kek nya untuk surprise kan along tetapi ternyata tidak saya terpaksa membebel-bebel lagi kat along untuk melengahkan masa.


ya! saya tahu along geram kat saya, saya tahu along nak tumbuk ja muka saya, sebab memikirkan saya ni senior dia mematikan hasratnya. ya! saya nampak semua itu di matanya. 


"Allah selamatkan kamu, Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan Aaaalllooonnngg, Allah selamatkan kamu" bergema ruangan food coart itu dengan suara ikramies, dan aten dengan kawan-kawan nya terkedek-kedek berjalan menuju ke arah along sambil menyuakan sebiji kek itu padanya dan dia terkejut! dia memang tak sangka surprise tu, memang tak sangka.. dia ketawa seraya memandang saya, hahaha..saya hanya ketawa dan tugas saya selesai untuk provok along. 


"along terharu sangat-sanga, along tak expect pun...bla...bla..bla...bla..." ketua fesi banyak cakapnya.


dan setelah itu kami pun mula makan, dan saya tak lapar, saya tak makan pun, yup! saya hanya minum air dengan makan kek. saya duduk di sebelah dia!


"kak tak makan ka?"tanya dia
"tak nak, tak lalu" jawab saya.


saya hanya menjamah kek sepotong dua dan adalah adengan sapu-sapu krim kat muka masing-masing. yup! kelihatan macam ikramies ini kanak-kanak riang. tapi tak mengapa, sekali sekala, asalkan menjaga batas, saya tak terlalu rigid untuk memandang sesuatu itu. tak kisah lah mereka nak buat apa pun yang penting mereka pandai menjaga batas. dan saya tidak akan sesekali memarahi mereka.


habis makan, kami berpisah, ada yang nak jalan-jalan dengan rakan-rakan yang lain, ada yang nak pulang, tapi rasanya tak da kot yang nak pulang, so, kami ke surau untuk solat asar. setelah itu, kami terus ke popular, usha-usha buku kejap, dan terus ke tempat permainan token-token tuh. dan pada masa ini saya saja nak luangkan masa dengan dia, ialah nak kumpul kenangan. kami bergerak secara kumpulan terus ke tempat permainan itu, sesampai ja di situ, group tadi terpisah, semua bawa haluan nya masing-masing, dayah tinggalkan saya tanpa pesan, Tom, izlan dan syakir hilang tanpa jejak, auni, hidayu pergi tanpa saya sedari, dan tinggal di situ saya dan dia, saya pandang dia, dia pandang saya dan kami ketawa akhirnya.


"adik nak main ka?" tanya saya
"kak?" soalan di balas soalan.. Fine!
"tak nak, kak nak duduk kat situ," kata saya.
"jom lah kita duk sana, saya teman kak" kata dia kembali.


dan dari situ lah saya kenal siapa dia yang sebenar, banyak yang kami bual kan, dia juga mula kenal siapa saya yang sebenar. kami berkongsi curahan rasa, berkongsi pendapat, bergelak ketawa bersama, dan benang serta tali antara saya dan dia terikat ketat. dan dari situ saya mula gelarkan dia something.
sepertimana saya gelarkan syakir "first aid" macam itu lah saya gelarkan si dia dengan "tunang"  saya tak tahu kenapa gelaran itu terhasil, maybe atas apa yang terjadi di PPP dulu kot. 


jangan pernah salah sangka dengan apa yang saya buat, saya buat semua ini ada sebabnya. sebabnya, saya tidak berkebolehan untuk mengingat setiap nama semua adik-adik saya ini, so, saya letakkan gelaran pada mereka ini semua agar saya tidak lupa adik-adik saya ini, dan alhamdulilah gelaran ini melekat pada mereka semua hingga ke hari ini.


antara gelaran yang melekat ialah:

  1. Syakir = First Aid
  2. Teyn-teyn = Annoying
  3. Dayah = jelita
  4. Tom = teknikal
  5. Izlan = teddy bear
  6. taufik = tunang
  7. hidayu = terayu
  8. syiha = hensem
  9. farhan daud = kuat
  10. syahrin safwan = cengkerik kecil
  11. adillah nazura = kembaq
  12. sarah izzaty = kartun
ada banyak lagi gelaran-gelaran yang saya gelarkan pada adik-adik saya ni semata-mata untuk mengingati nama mereka semua.

dan kami berdua jadi rapat, dan dayah dan yang lain mendapatkan kami setelah kami ditinggalkan. dan kami berpisah, ada yang naik bas da yang naik dengan saya dan ada yang naik motor.. ya. kami semua rasa sedih sangat-sangat, rasa macam tak nak berpisah, macam kat kampus tak leh jumpa lagi, tapi kami rasa detik perpisahan itu tersangatlah sedih. 

maka..nak tak nak, kami terpaksa terpisah sebab mereka nak kejarkan maghrib, sementara saya dan yang lain maghrib di jusco kerana langkah kami seterusnya adalah..... hehehehe...

saya rindu sangat dengan pasar sabtu kat depan poli, saya menyuarakan hasrat saya untuk ke pasar itu, sebab kepala saya mula pening kerana seharian tidak makan..adik-adik yang lain setuju untuk menemankan saya ke pasar. saya sangat-sangat excited..

selepas habis solat, saya terus memecut laju ke destinasi kami seterusnya iaitu ke pasar. . 

banyak yang tak berubah kat pasar itu, dari jauh lampu-lampu tapak pasar terang benderang, dan bunyi bising mula menerpa.

kami mula mengatur langkah, saya tak tahu nak makan apa, tapi yang saya tahu kepala saya mula berpinar-pinar, dan saya mula sakit kepala. tapi saya harus kuatkan untuk shopping di pasar. dan sekali lagi, saya menjemput adik-adik saya untuk turun dinner ke dewan makan delima. ya! baru je jumpa, nak jumpa lagi. yelah, sebab saya rindukan mereka semua. saya perlu kutip kenangan itu untuk dibawa ke klang nanti.

dan kaki ini mula melangkah, bersesak kami di pasar, melihat itu ini, ya! nasi kerabu pantai timur dah tak da dah, nasi ayam rm2.50 pun saya dah tak perasan..maybe mereka dah tak berniaga lagi di sini

dan kami masih melangkah dan berjalan terus, ketawa sesama sendiri, dan kami bahagia walaupun berjalan-jalan di pasar malam.

dan masa makin mencemburui, adik-adik yang lain pasti sudah tunggu di food coart delima.. dan saya sempat membeli satay sahaja. teringin nak makan.

dan kami kembali ke kereta.. dan terus menuju ke kampus, dan tak sabar untuk dinner dengan mereka semua.

dan saya pasti mereka semua menunggu kehadiran saya.

dan kepala saya makin sakit.. 

dan harap masih lagi boleh melakar kenangan dengan adik-adik saya ini.

Ya Allah, berikanku kekuatanMu kepadaku untuk ku terus hidup dalam untuk mentaati perintahMu

To Be Continue..

P/s: wahai angin, sampaikanlah rindu ku pada mereka semua, agar mereka tahu betapa kasihnya ku kepada mereka... semua...

Friday, April 13, 2012

Cerita Tentang Penyatuan Ukhuwah Vol.8

Bismillahirahmanirahim...


Assalamualaikum WBT.

hari ini hari Rabu..woo..lepas berseronok dan sedih2 semalam, saya pasangkan tekad untuk berdiri dan try to achieve my mission. i hope, before i go back to Klang, i have to make sure that, our Ikramies sibling are being together and helping each other and make sure that they will took care our lovely Kelab. 


adoyai berspeaking pulak saya ini, dan aktiviti untuk hari Rabu ini sangat membosankan sedikit sebab..adik-adik saya semua pegi kelas.. 
"apa barang gi kelas, lihat macam saya! da cuti da.senang hati ja" kata-kata itu sering saya ungkapkan pada mereka, dan reaksi tak puas hati dan tumbukan manja sebagai hadiah yang terbaik dari mereka. ala, nanti time kak da stat belajaq, hampa plak cuti noh...


dan saya membawa diri ke Laman Siswa untuk online, yela.dah xda kelas kan? hehehe.. sambil memerhati gelagat dan tingkah laku student sekarang ini. 


malam ini ada meeting untuk PSK MRSM Kepala Batas la.. dan saya telah diberitahu oleh Tuan Izram yang dia menjemput saya dan muslimah yang lain untuk turut serta dinner sebelum pergi ke meeting. 


saya dengan senang hati nya setuju sahaja. tapi tak makan pun just minum air ja.hehehe.


dan di malam itu saya lihat ada segerombolan budak-budak lelaki datang, peh, ramainya datang, 3 meja juga bersambung. dan saya aiffah, syikin salim, dan cik noor syalwana antara muslimah yang hadir, tidak mengapa, haikal salleh pun ada, so.. meeting bole siap lambat sikit, haa... tiba-tiba mata ini tertumpu pada seseorang, yang urmm good looking, saya tak penah lah jumpa dia, siyes! 


sapa pulak la dia nih.. xpa la maybe kawan dorang or maybe adik saya. dan masa tengah dok kacau tuan izram makan, tiba-tiba lengan saya terlanggar gelas dan tumpah terkena kunci kereta saya. terkejut betul saya, nasib baju tak basah.


bila nak balik kampus! tiba2 something happen! alarm saya tidak berfungsi! wehy..sedih ouh!! giler2.. satu permatang pauh bole dgr bunyi alarm saya yang bising itu, dan dengan kepakaran Nor Izlan, akhirnya alarm saya berfungsi juga, alhamdulilah.


dan saya terus bawa kereta masuk untuk hadiri meeting psk ini. dan di sini tibalah masanya diumumkan partner untuk fesi tok program yang akan datang..


"ok! hazwan dengan syiha yer" kata along..
tiba-tiba mereka semua pelik, kenapa syiha? kenapa mereka.
saya tak pelik saya siap dah get ready nak warning dengan hazwan kamil supaya jaga-jaga sikit dengan syiha tuh, mesti cantik adik tuh, tengok nama lah kan, S.Y.I.H.A peehhh...


"sori-sori.. kalau macam tu kak dila partner dengan syiha" tambah along.
so..saya pulak yang kompius, xpalah x kesah pun partner dengan perempuan, dan mereka-mereka semua terus memandang ke arah saya dan tersenyum, lagi saya pelik pe ke hal nya dorang wat cam ni, dan timbul niat di hati.
"syiha yang mana?" tanya saya pada izlan dan faris yang kebetulan berdekatan dengan saya. Subahanallah! sebenarnya, syiha tu laki-laki. saya mati2 ingat syiha itu perempuan. bila mata kami bertemu! dia la orang yang dinner kat de mara tadi, yang hensem tuh! peehhh... saya wat muka phyco saya sambil tangan ini mengepal penumpuk dan lagaknya umpama nak belasah orang, dan adik-adik saya dah mula ketawa bila melihat aksi saya.


"abeslah kau dengan kak dila! abes lah," kata Syakir lagi menakut-nakutkan syiha, dan caen juga berkata itu ini sebagai penambah rasa.. 


dan dari situ saya mula kenal dengan syihabbudin. 


peh...kurniaan Allah, keindahan Allah ini memang sangat menakjubkan, bila melihat dia saya terus memujiNya, tak sangka ada orang sehensem ini yer kat dunia nih, tapi bila melihatkan first impression dia pada saya, saya yakin, dia memang sangat kurang selesa dengan dia.


oleh sebab itu, saya bertindak untuk bersemuka dengan dia seorang perseorangan. dan saya cuba fahami dirinya. ya! susah juga nak fahami dia, sebab dia agak kurang serius sikit. dan dia macam annoying sikit. syiha annoying pada mulanya, bila saya ber"dating" dengan nya di laman Siswa, yeah! saya cuba runtuhkan dinding antara kami berdua..


"yup! kita baru kenal dik, kan kita kapel fesi, kita kena cuba cipta chemistry di antara kita"terang saya. apa yang saya buat bukan sia-sia. ada sebabnya.
"erk..ya kak.."syiha ni memang agak susah nak lenturkan dia...kena amek masa...saya akan usahakan juga semoga dia tak kan rasa malu-malu untuk conduct or bekerjasama masa psk nanti. dan banyak yang telah saya rangkakan. dan banyak juga idea yang saya minta padanya. iya! dia susah nak serius..nak kata main-main tak pula, pelik juga si syiha ini.mungkin ada sesuatu yang menganggu nya yang membuatkan dia jadi begini. 


ya! saya dah slow talk dengan dia, mungkin belum nak berkesan lagi tapi tak pa..kita tunggu ja nanti.dia meninggalkan saya untuk pergi ke kelas. dan saya bersendirian lagi..


itu la rutin saya kat uitm penang ini. 


dan hari khamis saya dapat lamaran daripada adik-adik supaya menyuruh saya menemankan mereka untuk pergi berkolarberasi dengan pihak sekolah mrsm di kepala batas. saya yang sememangnya free saja sepanjang masa bersetuju untuk menemankan mereka semua.


dan perjalanan pun bermula, dari permatang pauh nak ke kepala batas tidak lah begitu jauh. dan yang naik kat kereta saya ialah Fatin, Along dan Wafi. sepanjang perjalanan, ada ja lawak-lawak yang kuar dari mulut fatin, dan along juga turut serta dengan aktiviti tersebut, tak cukup dengan itu Wafi dengan mulutnya bising membebel itu ini lagi membuatkan kami semua tergelak guling-guling.


masa perjalanan saya nampak sebelah kanan saya SMS kepala Batas, iya! saya sangat-sangat merindui sekolah itu, kerana IKRAM juga penah memotivasikan sekolah itu, dan adik-adiknya, terlalu hebat!!!! dan hyperactive. saya merindui adik-adik lelaki saya di sana..dan yang perempuan juga..


terimbas kenangan yang terlayar di situ, kesusahan kami Fareez, Dina dan saya melayari perjalanan itu memotivasikan mereka. kami dalam rush kerana kami bertolak jam 9 pagi ari jumaat, kami kena pastikan yang kami perlu sampai uitm penang selepas solat jumaat.


dan perkongsian abg fareez benar-benar berkesan di dalam hati ini..


dan saya sampai di perkarangan mrsm kepala batas, saya sangat teruja melihat sekolah nya yang sangat-sangat membangun, dan mereka-mereka semua pergi ke pejabat untuk berbincang, berunding, dan semua sekali. 


tinggallah saya dan fatin di ruang menunggu. dan dari situ kami berbual panjang, panjang sangat, apa yang terbuku di hati saya terungkai satu per satu, segala persoalan terjawab sudah. dan saya kagumi dak kecil di sebelah saya ini. dan ramai ikramies kata yang perangai fatin ni serupa dengan saya, dan cara kami senyum pun ada iras-iras, haaa...adik kan! mesti la sama.


dia explain kat saya satu persatu apa sebenarnya yang terjadi segalanya, dia menrungkai kan segala kekusutan dalam kepala saya nih. apa-apa yang saya tidak faham dan tidak puas hati semuanya dia explain kembali pada saya. best bersembang dengan dia nih. gelak tawa sama-sama..comel lah dia nih.


tengah kami berborak sambil ketawa tiba-tiba ahli jawatan tertinggi yang menguruskan program ini keluar. dan tiba-tiba saya rasa semacam. melihatkan riak muka mereka yang redup saya pasti ade something yang happen di dalam sana.


dan saya tak tahu apa yang mereka bincangkan, dan saya pasti ada yang terjadi. mereka masih berbincang dan berbincang, saya nampak muka Haikal Salleh kerut seribu. dan rombongan kami pulang dengan kekecewaan..dan untuk meredakannyer kami semua singgah di tepi jalan makan cendol.


saya memecut kereta laju meninggalkan kepala batas, kejarkan kelas along dan kokorikulum fatin membuatkan saya menekan padel minyak untuk terus sampai di uitm Penang. 


dan setelah selesai menghantar mereka, saya kembali ke bilik, bersedia untuk episod sedih meeting malam ini. saya dan yang lain pun berkumpul untuk meeting malam ini, haikal salleh yang lead meeting malam ini, dan suasana sunyi menyelubungi meeting malam ini, Haikal mencari muka saya untuk meminta kekuatan dari saya. .saya hanya memandangnya dengan penuh harapan agar dia mengerti bahawa apa pun yang terjadi saya tetap menyokongnya. 


banyak tarian-tarian dan joget-joget lambak yang dipertontonkan dan itu semua tidak cukup untuk mengusir rasa sebak saya. dan saya memandang semua ahli ikram yang hadir dan mata ini terhenti pada si dia! eh dia pakai baju warna hijau la! sama macam saya.! baju saya pun warna hijau! betul-betul sama warnanya..! yeah! sama sangat-sangat.. dan hati ini kembali berbunga


"eh! kita pakai baju sama la!!" kata saya pada dia, dia tersenyum dan teruja dengan kebetulan ini. ia sedikit sebanyak dapat mengurangkan rasa sedih saya tapi... saya terasa macam, saya nak balik. saya tak nak dengar lg tetapi bila mengenangkan adik-adik yang memerlukan kekuatan dan semangat saya tetap gagah berdiri di situ. 


dan kenyataan yang perit itu berjaya haikal salleh luahkan, dan warga ikram terdia dan terkejut, saya duk di belakang diam, dan diam, dan saya lihat mereka juga turut terdiam, saya terasa seperti roh terbang dibawa angin lalu, hanya jasad yang masih di sini. along cuba explain apa yang terjadi, saya memandang syiha iaitu partner tak jadi saya, saya lihat raut wajah nya yang redup, ya! saya nampak! dia excited untuk menjadi fesi..dan semuanyer sedang tengah explain tiba-tiba dayah tundukkan muka ke meja, lagaknyer seperti orang menangis, kalut seketika, yang perempuan semua try pujuk dayah tapi dayah tetap membatukan dirinya begitu, saya mengambil inisiatif untuk membawa dayah keluar supaya ikramies yang lain tidak risau dengan keadaan sebegitu.


di luar, saya minta dayah untuk habisi sisa air mata nya, saya cuba mendiamkan diri dan menunggu untuk dayah bersuara. 


"kak, kenapa program ini batal, dayah kesian kat haikal, dayah tahu haikal berkerja keras untuk program ini! dayah tak sanggup nak tengok haikal kak, haikal tak tidur malam dan last2 macam ini kak..dayah sedih sangat" terang dayah panjang lebar..


dan saya terdiam untuk seketika, blurr..tak tahu nak cakap macam mana.. dan alhamdulilah Allah mengilhamkan something...


"dayah, hidup kita ini macam menara cawan, kita hampir sampai ke puncak, dan tangan2 yang zalim itu lah yang meruntuhkannya iaitu cabaran, macam itu lah sekarang, kita hampir nak pergi program, dan disebabkan something kita gagal, runtuh cawan kita dik." terang saya.


"dayah jangan lah nangis, dayah kata dayah kesiankan haikal, tapi apa yang dayah buat ini lagi buat haikal sakit, lagi wat haikal menderita, dayah kena support haikal, tapi bukan dengan menangis begini" panjang lebaq saya explain kat dayah. 


saya lihat tangisan dia mula reda, dan dia mula tersenyum, saya mengusap belakang badan nya untuk memberi semangat, saya harap dia bersemangat untuk ber semangat pada sahabatnya haikal. dan kami berdua tersenyum lalu masuk kembali ke kelas untuk meeting.


suasana dalam kelas agak haru biru, meeting dah lama habis tetapi tidak bersurai lagi kerana menunggu tag nama untuk psk ini sampai. saya berborak-borak dengan adik-adik yang lain sementara menunggu ketibaan tag nama itu.


dan tag nama sampai dan di edarkan kepada semua yang terlibat, saya sempat merakamkan aksi-aksi mereka dalam sniper saya ni. macam-macam aksi yang saya dapat rakam antaranyer video mengenai..


"hai MSRM..Cak..cak..!" jerit semua..


dan saya sempat menyuruh wana untuk merakamkan gambar saya dengan si dia kerana baju kami warna sama! dia sama sekali tidak kisah pun! best! syiha mendekati saya dan tersenyum kecil.


"kak, tak da rezeki nak partner dengan kak," kata syiha.
"partner tak jadi" kata saya.


dan gerak kerja untuk program PSK SMK Dato Onn di teruskan dengan membawa gerak kerja mereka di smk dato onn nanti.


dan apabila masing-masing dah tinggalkan kelas itu tiba-tiba Tuan izram bersuara


"dila ari sabtu kita main bowling nak! kita wat kat summit!"cadang tuan dengan excitednya..
"ok boleh ja,,dila uruskan muslimat abg uruskan muslimin ya! nanti pape hal kita mesej ya!" kata saya.


dan kami masing-masing meninggalkan bangunan annex untuk kembali ke bilik, dan saya pasti episod sedih ini berakhir di sini....


pasti ada kenangan yang terlakar selepas ini..


dan kenangan itu akan membuatkan kita lebih rapat lagi...


dan saya lupa nak mintak no. dia!! msej dayah lah! hehehehe


semoga saya masih boleh bersama dengan mereka lagi..


bila melihat dada langit, kerinduan pada keluarga mula membuak-buak, dilema menyerpa, matlamat saya masih belum capai, saya masih tak boleh tinggalkan mereka..


dan melabuhkan badan di atas katil setelah seharian bekerja keras... dan mata ini berkelip-kelip sambil akal memikirkan sesuatu...tak leh pikir dah..mata ini harus tidur, esok ada banyak urusan lagi..


dan mata ini lama kelamaan terpejam juga.. dan terus "mati" dan dengan harapan masih ada lagi nyawa untuk esok dalam mencari keredhaanNya..


To be Continue...


P/s: kamu semua kekuatanku..